diumenge, 28 d’octubre del 2012

Panellets

Aquests dies estic veient que molta gent està fent panellets (normal, n'és l'època) i és curiós perquè tot i ser una recepta simple (pocs ingredients), he vist molta varietat en com fer-los.
Ideal per fer amb l'Ariadna
Alguns hi segueixen posant patata o moniato però un bon panellet no n'ha de portar. Així es marca en les pastisseries que els fan seguint les normes d'ETG (especialitat tradicional garantida). Un exemple el tenim al Forn Federico de Gandesa (ja que faig publicitat, que sigui de la família :-)
Després està un tema de mides. Jo sóc de panellets petits. Donen molta més feina però penso que tenen un millor punt de cocció.
I finalment el tema d'aconseguir enganxar els pinyons. L'altre dia parlava amb el xarcuter i em deia que li costaven molt. Jo li deia que amb la meva recepta s'enganxaven perfectament.
Però és que crec que la recepta que faig servir,a part de que queden espectaculars és infalible. La recepta és de la Carme Ruscalleda  (del llibre Cuinar per ser feliç).

Ingredients
Amb això normalment em surten un 75-80 panellets
- Mig quilo d'ametlles en pols (si podeu comprar ametlla Marcona i moldre-la vosaltres mateixos, encara millor)
- 350 gr de sucre
- 150 ml d'aigua mineral
- 1 clara
- 2 rovells
I en el meu cas:
- 150 gr de pinyons
- 150 grans d'ametlles a trossets
- 40gr de coco ratllat (ella en fa servir més però jo en faig molt poquets de coco)
- 40gr de cafè molt

Preparació
De la massa mare:

A punt pel forn
  1. En una cassola ampla hi barregem l'aigua i el sucre. Li fem arrencar el bull fins que quedi xarop. Afegir-hi l'ametlla en pols sense parar de remenar fins que quedi una pasta compacta que es desprèn de les parets (aproximadament 2 minuts)
  2. Treure del foc i deixar refredar.
  3. Afegir-hi la clara remenant bé. Deixar reposar mínim dues hores a la nevera. La meva recomanació és que feu la pasta el dia anterior.
Dels panellets:
Partir la massa mare en diverses parts per fer els panellets:
  1. De pinyons: Formar les boles el més semblant de mida (jo les faig de 2'5-3 cm de diametre). Arrebossar-les amb els pinyons. El més fàcil, posar els pinyons a un recipient i fer-hi lliscar les boles. Els pinyons s'hi enganxen bé. Acabar d'arrodonir. Colocar-los a la plàtera del forn (sobre un Silpat o sobre paper siliconat) i pintar-los amb un rovell d'ou (al que haurem afegit 5 o 6 gotes d'aigua). Fornejar a 200º uns 6-7 min. Cal estar atents que quedin rossets per fora sense cremar-se i ben tendres per dins.
  2. D'ametlles: El mateix procediment que amb els de pinyons però els hi dono forma allargassada.
  3. De coco: barrejar el coco amb una mica de massa mare (això és una mica a ull, segons si us agrada amb molt de gust o amb menys). Els hi acostumo a donar forma de petit rovelló.
  4. De cafè: Aquests són invenció meva, molt a pèl, ja que agafo directament el cafè molt i el barrejo amb la massa mare. Els faig forma de gra de cafè
Aquest any vull provar de fer-ne de taronja, però fins dimecres no sabré els resultats.
PD: De moment penjo fotos antigues, que aquest any no els tinc fets encara
 
Aprofito també per dir-vos que si esteu per la zona o encara no sabeu que fer el cap de setmana que ve, teniu la Festa del Vi a Gandesa, que aquesta any cumpleix la 25a edició: http://www.festadelvi.cat/ca/programa.htm

1 comentari:

  1. La recepta de la Rusqui és infal·lible!! ;)
    Demà aniré a comprar els ingredients i prepararé la massa mare! Que la castanyada ja la tenim a sobre!!! Com passa el temps!

    Petons!!!!

    Nuni
    http://cuinetes.bloks.cat

    ResponElimina