dilluns, 10 de juny del 2013

Paellada per al concurs de Tasta Rutes


Quan vaig veure el concurs que proposava la Bet per celebrar els dos anys del seu bloc Tasta Rutes, vaig tenir clar que la Paellada seria la recepta escollida. Feia temps que la tenia pendent de penjar i l'excusa era perfecta. Per una banda compleix amb l’ús de producte local (podem dir que la patata ja es pot considerar producte local després de 500 anys :-), però sobretot per mi invoca tradició. Aquest és un plat tradicional de la meva família. És més tenia dubtes sobre si només es feia a casa meva. I el nom sempre m’havia semblat molt curiós, molt com tret de casa. Per confirmar que no tenia raó, vaig optar per fullejar el llibre La cuina de la Terra Alta (de Teresa Lluís i Loreto Meix). I sí, hi apareix. Així doncs no era una recepta amagada per la família, sinó una recepta tradicional de la comarca d’on provenen els meus avantpassats, la Terra Alta.

A mi aquesta senzilla combinació em transporta immediatament a Gandesa i a la meva infància, i a l’àvia Maria preparant-la amb molta cura, perquè el que si cal és cuinar-la amb compte perquè no es cremi.

El dubte que em queda ara és, només es fa a la Terra Alta? Si sou d’una altra zona, en feu o feu alguna versió semblant? Com li en dieu?


Ingredients (per 4 persones)

  • 1 ceba gran
  • 2 patates grans
  • 2 carbassons
  • Oli d’oliva i sal

Elaboració

  1. Pelar les patates i tallar-les com per fer truita
  2. Rentem el carbassó i sense pelar, el tallem a rodanxes fines (de 3-4 mm)
  3. Pelem la ceba i la laminen
  4. Posem una paella al foc amb oli i hi afegim primer la ceba. Quan comenci a estovar-se, hi afegim els altres dos ingredients
  5. Deixem coure una mitja hora llarga, remenant amb molt cura perquè no es cremi però tampoc es desfaci massa

Com veieu és fàcil de fer, però laboriosa, cal fer-la amb molt d'amor, com el que una àvia sent per la seva néta.
PD: Al llibre expliquen que a Gandesa i a Caseres en diuen paellada, mentre que a Corbera i la Pobla de Massaluca en diuen freginata i a Prat de Compte, freginat.

7 comentaris:

  1. Molt bona proposta per la Bet, Maida. Amb paciència i amor... tot és possible!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquesta és ben fàcil, però ja sabem que és tot un art que no es cremi la ceba i la patata!

      Elimina
  2. Doncs aquesta recepta no la coneixia, a vegades hem fet servir aquesta combinació d'ingredients per fer una truita peró saltejades només crec que no, però segur que si te la preparava la teva àvia deu estar boníssima la paellada, m'ho apunto!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, és veritat que com a truita també queda bo, però la gràcia d'això és que sense l'ou s'aprecien més els sabors. Això sí, res de saltejar-ho, fregir-ho poc a poc i a foc lent durant bona estona :-)

      Elimina
  3. Hola Maida!! ja torno a estar per aquí, no entenc com és que no va sortir el comentari! :( Doncs et deia que moltíssimes gràcies per participar!!!! No coneixia aquesta recepta i justament això és una de les coses que buscava amb el concurs: conèixer receptes noves i de diferents llocs! Tenim uns amics a prop de Gandesa, a Cretas! la propera vegada que els anem a visitar els hi preguntaré per la Paellada. Però abans tinc ganes de fer-l a casa :)
    Una abraçada!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'alegra molt que t'hagi agradat, la veritat és que està molt bé conèixer receptes locals. Cretas és un poblet molt maco, ja a la banda Aragó, però certament prop de Gandesa. Si passes algun dia per Gandesa, el forn Federico que hi ha a la pl. de la Farola, és el de la meva família. I avisa'm que potser per casualitat hi sóc.
      I ja em diràs si t'ha agradat quan la facis.
      Per cert al llibre vaig veure que a vegades es feia una versió amb carabassa, però jo a casa no ho he vist mai.

      Elimina
  4. Hola Maida,

    Hem vist que tens moltes receptes al teu bloc i et volem presentar www.lestevesreceptes.cat, un portal web on els nostres usuaris poden buscar entre més de 37.000 receptes de les pàgines i blocs més populars en llengua catalana.

    A la nostra página hem creat la secció TOP BLOCS DE RECEPTES, un rànquing de blocs on tu també pots afegir el teu bloc. Nosaltres indexem les teves receptes i els usuaris les poden trobar utilitzant el nostre potent motor de recerca. Lestevesreceptes.cat té més de 2.000 visitants únics cada dia que busquen receptes a la nostra página, generant una gran quantitat de tràfic per tots aquells blocs que formen part del nostre portal. I el millor de tot és que no t’has de preocupar de res perquè tot a Lestevesreceptes.cat és gratis!

    Lestevesreceptes.cat forma part del segon portal de receptes més important del món, amb presència a 37 països diferents. Tenim pàgines germanes a França, Portugal, Itàlia, Estats Units o Suècia, entre d’altres.

    Vols formar part d’aquesta gran familia?

    Moltes gràcies per la teva atenció i restem a la teva disposició!!!!

    Carles Vicente
    Lestevesreceptes.cat

    ResponElimina